9.12.19

POLİS KOLEJİ / AKADEMİSİ TARİHÇESİ



POLİS KOLEJİ

Emniyet teşkilatına amir yetiştiren Polis Enstitüsü/Akademisine öğrenci yetiştirmek ve lise derecesinde eğitim/öğretim yapmak üzere 3201Sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunun19. Maddesi gereğince 15 Haziran 1938’de ulu önder Atatürk’ün direktifleri ile Anıttepe’deki Polis Enstitüsü binasında/kampüsünde kurularak faaliyete geçmiştir.
1938 yılında birinci dönem için okula 50 öğrenci kabul edilmiş ve bu öğrenciler 3 yıl sonra, 1941 yılında mezun olmuşlardır. 1950 yılında -bir takım kötülemeler sonunda- kapanarak, 8 yıl aradan sonra 1958 yılında yeniden öğretime başlamıştır. Kuruluşundan itibaren Anıttepe’de hizmet veren polis koleji, 1978 yılında Ankara'nın Yenimahalle ilçesindeki Çamlıca mahallesine taşınmıştır. Eğitim süresi başlangıçta 3 yıl iken, 1980 yılından itibaren 4 yıla çıkarılmıştır.
Ankara dışında 1985 yılında Afyon, İstanbul ve İzmir illerinde de kolejler açılmış, 1988 yılında Afyon Koleji kapatılarak Adana ve Kayseri illerinde kolejler açılmış, 1992 yılında Adana, Kayseri ve İzmir, 1994 yılında ise İstanbul Polis Koleji kapatılmıştır. Açık olduğu dönemlerde İstanbul polis koleji 1102, İzmir polis koleji 549, Kayseri polis koleji 244, Adana polis koleji 267 öğrenci olmak üzere toplam 2162 mezun vermiştir.
2002 yılında yapılan değişiklikle koleje bayan öğrenci alınarak karma eğitim başlanmıştır. Türk kadınının polis teşkilatına alınması da 1932 yılındaki kanun değişikliği sonucu gerçekleşmiştir.
Polis Koleji olarak Ankara geleneksel öğrenimine yine tek başına devam ederken 2004 yılında bu kez Bursa Polis Koleji açılarak 2005 yılında eğitim/öğretime başlamış, sonrasında 12.3.2012 tarihli EGM olurları ile öğrenci kontenjanını Ankara’da bulunan Polis Kolejine aktararak kapatılmıştır.
 Ankara’da bulunan Polis Kolejine 2012-13eğitim/öğretim yılı itibariyle öğrenci alımı durdurulmuş, ancak 2013-14 yılı eğitim/öğretime devam edilmiş, 27.3.2015 tarihli 6638 Sayılı İç Güvenlik düzenlemesi kapsamında Kolej kapatılarak öğrenciler milli eğitim bakanlığına bağlı dengi okullara nakledilmişlerdir.
Polis Akademisine bilgili ve disiplinli öğrenci yetiştiren bir eğitim öğretim kurumu konumunda olan Polis Koleji, kurulduğu 1938 yılından 64. Dönemin mezun olduğu 2014 yılına kadar 8.442 öğrenci mezun vermiştir. Ayrıca farklı illerde/tarihlerde açılan/kapanan diğer kolejlerle birlikte toplam 10.894 öğrenci mezun olmuştur.


POLİS ENSTİTÜSÜ /AKADEMİSİ

1930’lu yılların başında İstanbul polis okulu tek başına yeterli olamayınca, okul işlerinin yeniden düzenlenmesi ve Türk milletinin sosyal bünyesine uygun nitelikte, ileri görüşlü polis amir ve memurlarının yetiştirilmesine gerek duyulmuştur.
Özellikle Lozan polis enstitüsü ve Viyana polis teşkilatı göz önünde tutularak modern bir polis enstitüsü kurulmasına karar verilmiştir. Kurulan bu okul ile emniyet hizmetlerinin orta ve üst kademe amir ve yönetici kademelerinde verimli bir şekilde çalışacak kültürlü, mesleki beceri ve davranışlara sahip, kanunlara, Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı, disiplinli polis amirleri yetiştirilmek istenmiştir.
Polis Enstitüsü,3201 S.K’nun yayımlandığı tarihten 5 ay sonra, 3201 S.K. Md.18 gereği 6.11.1937’de açılmış ve Anıttepe’deki binasında eğitim ve öğretim faaliyetlerine başlamıştır. 
Polis enstitüsü, milli eğitim sistemi şartlarına bağlı olarak, bir yandan polis okullarının bağlı olduğu bir eğitim merkezi birimi, diğer yandan yüksek ihtisas kurslarının yürütüldüğü yatılı bir eğitim öğretim kurumu olmuştur.  Mesleki ilk tahsil kısmında polis memurlarını, mesleki orta tahsil kısmında komiserleri ve mesleki yüksek tahsil kısmında emniyet amirlerini yetiştirmiştir.
Bir Yıllık Eğitim Dönemi (1937-1941); 1937’den 1941 yılına kadar başarılı başkomiserler, bir yıllık mesleki eğitime tabi tutulmuşlar ve emniyet amiri olarak mezun olmuşlardır.
İki Yıllık Eğitim Dönemi (1941-1960); Başkomiserlerin bir yıl eğitime tabi tutularak emniyet amiri olarak mezun edilmeleri uygulaması 1958 yılına kadar devam ettirilmiştir. 1958 yılında polis enstitüsü mezunlarının emniyet müdürü rütbesine yükselebileceğine karar verildi. Polis enstitüsü, 27 Mayıs 1960 tarihinde kapatılmış, dolayısıyla eğitime bir yıl ara verilmiştir.
Üç Yıllık Eğitim Dönemi (1961-1980); 1960 yılında öğretime ara verilen polis enstitüsünde, eğitim ve öğretime 1961 yılından itibaren tekrar başlanılmıştır. 1961 yılında yapılan yasal düzenleme ile öğrenim süresi 3 yıla çıkarılarak bütün mezunlar emniyet müdürü rütbesine yükselebilme hakkını elde etmiş oldular.  
Dört Yıllık Yüksek Okul Dönemi (1980-1984);12 Eylül 1980 tarihinde eğitim süresi 4 yıla çıkarılmış, 1981’de mezun vermemiş, 1982 yılında Polis Enstitüsü Yükseköğretim adıyla ilk 4 yıllık mezun vermiştir. (Bu satırların yazarı da 4 yıllık eğitimin ilk mezunlarındandır.)
Polis Akademisi Dönemi (1984-2001); Polis enstitüsü, 4 yıllık bir yükseköğretim kurumu olarak faaliyet göstermekte iken, 1984 yılında çıkarılan Polis Yüksek Öğretim Kanunuyla polis akademisine dönüştürülmüştür.
YÖK’e Bağlı Polis Akademisi Dönemi (2001-2015); Polis enstitüsü, 1984’de akademi olduktan sonra, 2001’de bünyesinde güvenlik bilimleri fakültesi, güvenlik bilimleri enstitüsü ve polis meslek yüksekokulları bulunan YÖK’e bağlı bir üniversiteye dönüştürülmüştür. 
Polis Akademisi, 2015 yılında gerçekleştirilen hukuki düzenleme ile birlikte (27.3.2015  -6638 S. İç Güvenlik Paketi) Güvenlik Bilimleri Fakültesi kapatılarak Polis Amirleri Eğitimi Merkezi (PAEM) Müdürlüğüne dönüştürülmüş, fakültede eğitim/öğretim gören öğrenciler ise çeşitli üniversitelerin idari/iktisadi bilimler fakültelerine yerleştirilmiştir. 2015 yılından günümüze kadar polis amirleri/yöneticileri, Gölbaşı kampusunda PAEM bünyesinde -4 yıllık bir yüksek öğrenim/eğitim yerine- bir eğitim/öğretim dönemi -4 ay gibi- özel eğitim verilmek suretiyle yetiştirilmektedir.
(Erol ÖZDEMİR,“Polis Koleji/Akademisi Yıllığı”Ankara2006; Pol.Akademisi Bşk. web sitesi)
*Kolej ve Akademi tarihçesi konusunda araştırma ve çalışmaları ile bizlere ışık tutan Erol ÖZDEMİR (76’lı) ağabeyi rahmet ve saygıyla anıyorum.
           

            Remzi KOÇÖZ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.