161. Yıl
‘1845’lerden günümüze büyüyerek 200 binlere ulaşan teşkilatın tabi ki içsel sorunları olacaktır. Çağa, gelişmelere, konjonktüre göre yeni değişikliklere ihtiyaç duyulacak, yeni yeni düzenlemelere gidilecektir. Özellikle teşkilat yasası ile ilgili yeni düzenleme ve iyileştirmeler önem arz edecek, dikkat çekecektir. Şimdi teşkilat bir yandan yeni bir düzenleme ile birikmiş sorunların çözümünü beklerken, diğer yandan Kamu Yönetimi Reformu ile köklü bir değişimin yol kavşağındadır.’
‘1845’lerden günümüze büyüyerek 200 binlere ulaşan teşkilatın tabi ki içsel sorunları olacaktır. Çağa, gelişmelere, konjonktüre göre yeni değişikliklere ihtiyaç duyulacak, yeni yeni düzenlemelere gidilecektir. Özellikle teşkilat yasası ile ilgili yeni düzenleme ve iyileştirmeler önem arz edecek, dikkat çekecektir. Şimdi teşkilat bir yandan yeni bir düzenleme ile birikmiş sorunların çözümünü beklerken, diğer yandan Kamu Yönetimi Reformu ile köklü bir değişimin yol kavşağındadır.’
Günümüzde Teşkilat
kuruluş yasası, salahiyet yasası kurumun işlevlerini tanımlamada yetersiz
kalmaktadır. Teknolojinin gelişimi, küreselleşme ve AB sürecinde emniyet
teşkilatı da değişen yasalar ve mevzuat çerçevesinde son sürat kendini yenileme
gayreti içersindedir.
Emniyet Teşkilatı açısından
teknolojik gelişmeler son sürat devam ederken ’Hukuksal’ açıdan gelişmeler ağır işliyor. Teşkilat kanunu -bizim
bildiğimiz- 30 yıl öncesinden değişiyor-değişecek denilirken, bugün hala
çalışmaların sürmekte olduğudur. Arada değiştirilen, iptal edilen, yeni
çıkarılan maddeler yok değil. Ancak, kurumsallaşma yolunu açacak, teşkilatın
genelini rahatlatacak, kucaklayacak, özlük hakların iyileştirilmesi vb.
konularda hazırlanan taslaklar çekmecelerde kalmış. 1980 sonrası Emniyet
Teşkilatı en büyük kazanımlarını (araç, gereç, hizmet binası, lojman, polisevi,
polis kampları vd.) elde etmiştir. Kurumsallaşma yolunu açacak -özerk yapı
için- teşkilat yasasının çıkarılamaması
fırsatın kaçırılması yada o dönemin kaybı olarak değerlendirilmektedir.
Yukarıda örneklediğim gibi; 3201 Sayılı
Emniyet Teşkilatı kanununu günün
koşulları doğrultusunda düzenlemek amacıyla yıllardır çalışmalar yürütülmüştür.
Tamamı üzerinde olmasa da ek maddeler halinde, KHK’ler şeklinde değişiklikler
gerçekleştirilmiştir. Üzerinde en çok oynanan, değişime uğrayan konulardan
birincisi ‘Atama’, ikincisi ise ‘Rütbe Terfi’dir. Adeta bu iki konuda yap-boz şeklinde
bir durum göze çarpar. (‘Atama’ ile ilgili mevzuat 20 yılda 7 kez, ‘Rütbe Terfi ‘ esasları ise son 15 yıl içersinde
5 kez değişime uğramıştır.) (1)
Bu alanda en son kapsamlı
düzenleme 06.04.2001 tarihinde kabul
edilen 4638 sayılı uygulamada
olan mevcut yasadır. Amaç, hiyerarşik yapılanmadaki tıkanmayı,
çarpıklığı gidermek, tepe noktasındaki yığılmaları önlemektir. İlk kez
olağanüstü dönemler dışında resen- kadrosuzluktan zorunlu emeklilik getirilmek
istenir. 1.sınıf müdürler için ‘Edilebilir’, 2. sınıf müdürler için ‘Edilir’ hükümleri ilk bakışta iptal
için sakat bir işlem doğurur. (Belki tersine bir durum söz konusu olsa su
götürür, genç olanları emekli edecek, yaş haddine yaklaşanları görevde
tutacaksın!) Bu yasa uygulamaya girmeden Anayasa mahkemesince ‘yürütmesi durdurulup’, ardından 2 yıl
sonrasında 2003 yılı içersinde ‘iptal’
edilir.
11. 06. 2003 tarihinde Anayasa Mahkemesi esastan kararını vererek
1.Sınıf Emniyet Müdürleri ile ilgili “Emekliye Sevk Edilebilir” bölümünü
Anayasaya aykırı bularak ‘İptal’ edilmesine
karar verirken, 2. Sınıf Emniyet Müdürleri ile
ilgili “Emekli Edilir” bölümünün Anayasaya aykırı olmadığına
karar vermesi sonucu yasanın yürürlüğe girmesinden iki yıl sonra yeni bir fiili durum ortaya çıkar. Bu iptal kararı 1.
sınıflar için sorunu çözerken, asıl mağduriyetleri söz konusu olan 2. sınıflar
açısından değişen bir şey olmaz, mahkeme bu çarpıklığı gözden kaçırmış yada
dikkate almamıştır. Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu karar sonucu sorunlar,
sıkıntılar çözülemediği gibi ortaya çıkan fiili durum çözümlenmesi karmaşa bir
denklem olarak idareyi güç duruma sokar. Bu
konuda teşkilatımız 1 maddelik kanun değişikliğini kısa bir zaman diliminde
gerçekleştirerek ilklere imzasını atmış, oluşacak mağduriyeti engellemiştir. (2)
Teşkilat
sorunlarının çözülmesi yolunda 1 maddelik yasa değişikliğinin bile umulmayacak
derecede yaraları sarabildiğini, yukarıdaki gelişmeleri yakinen yaşadık. Hukuk
açısından yaşanan olumsuzlukların giderilmesi yada en aza indirgenmesi
teşkilatı hem dışarıda hem de içeride yüceltecek, daha saygın bir duruma
getirecektir. Bunun için yanlışta ısrar edilmeyerek idarenin uygulama birliği,
Hukuki bakış açısı ile standartların yakalanmasını sağlayacaktır. Bu noktada
Hukuk biriminin önemi öne çıkar. Tıpkı önleyici kolluk hizmetleri gibi uygulamadaki
aksayabilecek hususların önceden öngörülerek çözümlenme yoluna gidilmesi gibi ‘yol
yakınken yanlıştan dönülmesi’ şeklinde sorunlar sarmal hale gelmeden en aza indirgenebilecektir.
Bu misyon; şu
kadar sayıda dava, şu kadar sayıda disiplin cezası, işlerin yoğunluğu,
dosyaların, evrakların, sorunların masaya yatırılması değil. Burada beklenilen,
pansuman tedbir olarak nitelendirdiğimiz günü rahatlatma yerine, yarayı-hastayı
iyileştirmeye yönelik olumlu katkı sağlayabilmektir. İş bittikten sonra görüş
sunma yada savunma yerine, mevzuat çıkarma aşamasında yada uygulama öncesi işin
başında yapılacak hukuki değerlendirmeler bizleri en az hataya götürecektir. Davaların,
haksız uygulamaların büyük ölçüde önüne geçecek, teşkilatı rahatlatacak,
kurumsallaşma yolunda büyük katkılar sağlayacaktır.
Sorunların çözümü açısından; Her alanda sayısal bazda
belirlilik oluşturulduğu zaman sübjektif yaklaşım ve yapılanmalar ortadan
kalkacaktır.Yapılacak olan değişiklik öncesi teşkilatın alt düzeyine kadar
görüş alınması sonrası bir sentez
yakalanarak, demokratik bakış
açısı gerçekleştirilebilir. Bu durumda
uygulamalar geneli rahatsız etmeyecek, karamsarlık yaşanmayacaktır. Herkes
kendi hakkına, kaderine razı olacak, sık sık değişikliğe de gerek
kalmayacaktır.
Personelin özlük hakları ile ilgili sorunları
çözüme kavuşmadıkça huzursuzlukların, küskünlüklerin, kırgınlıkların sona
ermesi zor görünüyor. Personelin sorunlarını çözmek personele yardımcı olmak şeklinde
olmalıdır. Çözümlenmesi gereken bir sorun bürokratik işlemlere bürünerek sarmal
bir yapı kazanmamalıdır. Sorunları görmezden gelmek, ötelemek yada geciktirmek
şeklinde eziyet haline hiç dönüştürülmemelidir. Kişi açısından hak olan
şeylerin geçersiz gerekçelerle verilmemesi
yada uzun bir süre geciktirilmesi insanlarda maddi-manevi tahribat şeklinde
mağduriyet yaratacaktır. Zamanından sonra verilecek haklar ise şekilden öteye
gitmeyecek; “Geciken adalet, adalet olmayacaktır.”
Öncelik olarak; ayni rütbe ve
kıdemdekiler arasındaki farklılıkları gidermek (Her ikisi de hem rütbe olan Müfettişler ile terfiien Merkez Emniyet
Müdürü unvanı alan 1. sınıf emniyet müdürleri
arasındaki 500 Ytl’lik maaş farkı çarpıcı bir örnek olarak dikkat
çekmektedir.), bunun yanında günün koşulları doğrultusunda ekonomik açıdan tabandan-tavana
geneli rahatlatacak bir iyileştirme olmalıdır. Ekonomik açıdan yapılacak iyileştirmeler
diğer sorunların önüne geçerek gündemin başına yerleşmiştir. Artık bu konuda
verilen söz yerine para olmalı ve verilecek artışların emeklilikte kesintiye
uğramaması yada emekliliğe yansımasıdır. Bu açıdan yapılacak iyileştirme yaş
haddine kadar beklemeleri önleyecek,
kadrolardaki tıkanıklığı otomatikman çözerek, hiyerarşik yapılanmadaki
çarpıklığı asgariye indirmede önem arz edecektir.
Temennimiz
161. yılda teşkilatın kendi değerlerine değer katarak küskünlükleri,
kırgınlıkları, haksızlıkları ortadan kaldıracak yada en aza indirecek
düzenlemeleri hayata geçirebilmesidir. O zaman 10 Nisanlar ‘bayram’
olarak amacına uygun olarak kutlanabilecektir.
Remzi KOÇÖZ
Dip Not:
(1) KOÇÖZ, Remzi,
‘Emniyet Teşkilatının Yeniden Yapılanma Sürecinde İçsel Sorunlarına
Yüzeysel Bakış’, EGM Polis Dergisi, sayı–43, Nisan-2005
(2) Bakınız, 28.04.2004 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan 5145
sayılı kanunla Emniyet Teşkilatı Kanununun Ek 23 üncü maddesi ve geçici 19 uncu maddesinin birinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.